Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
21-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo
fot. Przemysław JezierskiZestaw Talgo VI Renfe na stacji Cordoba Centra, 03.10.2006
Leo Express, prywatny czeski przewoźnik kolejowy zapowiada wprowadzenie nowych relacji międzynarodowych dla pociągów komercyjnych. Wiosną przyszłego roku operator uruchomi międzynarodowe pociągi z Pragi do Bratysławy, które będą obsługiwane sprowadzonymi niedawno z Hiszpanii do Czech, używanymi zestawami Talgo S6. Jednocześnie przewoźnik będzie zmuszony na pewien czas zawiesić międzynarodowe połączenia z Pragi przez Żylinę do Koszyc z powodu braku odpowiedniego taboru do dalszej obsługi tej relacji.

Począwszy od 30 kwietnia 2026 r. Leo Express uruchomi dwie pary pociągów ekspresowych w relacji Praga – Bratysława. Pociągi będą kursowały codziennie, wyjeżdżając z praskiego głównego dworca o godz. 6:25 i 14:23.

Z Pragi do Bratysławy przez Hodonín z pominięciem Brna

W przeciwieństwie do pociągów narodowego przewoźnika EuroCity Metropolitan, obsługujących na co dzień trasę Praga – Bratysława – Budapeszt, prywatny operator zaproponował alternatywne rozwiązanie, trasując swoje pociągi nieco okrężną drogą. Pociągi LE pojadą przez Přerov i Hodonín, pomijając Brno, drugie największe miasto w Czechach. Na nowym połączeniu skorzystają mieszkańcy 23-tysięcznego Hodonina, miasta pozbawionego dotychczas bezpośrednich pociągów do stolicy Republiki Czeskiej. Ciekawostką jest to, że w rozkładzie jazdy nie przewidziano postojów handlowych na słowackiej stacji granicznej Kúty.

Podróż z Pragi do Bratysławy z postojami między innymi w Kolinie, Pardubicach, Ołomuńcu, Přerovie i Hodoninie będzie trwała 5 h 33 min, czyli aż o godzinę dłużej w porównaniu do pociągów EuroCity Metropolitan, jadącymi przez Brno. Poranny pociąg skończy bieg na dworcu głównym w Bratysławie, natomiast popołudniowy skład będzie miał wydłużoną relację do stacji Bratislava-Petržalka, położonej w największej dzielnicy mieszkaniowej Bratysławy po drugiej stronie Dunaju. W drogę powrotną poranny LE wyjedzie z Bratysławy już o godz. 4:05 (dworzec Petržalka) i o 4:30 z dworca głównego. Kurs popołudniowego pociągu ze stacji Bratislava hlavná stanica zaplanowano na godz. 13.30. Choć czas przejazdu do Pragi dla obu pociągów będzie identyczny i wyniesie 5 h i 25 minut, to w drodze powrotnej wystąpią różnice w postojach handlowych na poszczególnych stacjach pośrednich. Poranny pociąg nie zatrzyma się w Hulínie i Přerovie, natomiast popołudniowy skład nie będzie zabierał pasażerów z Otrokovic.

Podróż składem Talgo już od 18 zł

Nowe połączenie Praga – Bratysława ma być obsługiwane pociągami Talgo, co będzie zupełną nowością na czeskiej i słowackiej sieci kolejowej. Leo Express podpisał 10-letnią umowę ze spółką zależną Renfe Alquiler de Material Ferroviario SME na leasing trzech używanych zestawów Talgo VI, wycofanych z eksploatacji w Hiszpanii przez koleje Renfe. Pierwszy zestaw przybył do Czech w sierpniu 2025 roku i aktualnie poddawany jest jazdom testowym. Do prowadzenia 13-wagonowych zestawów Talgo VI o prędkości konstrukcyjnej 200 km/h z techniką wychylnego pudła posłużą wielosystemowe lokomotywy Siemens Vectron.

Leo Express na trasie Praga – Bratysława chce konkurować z narodowym przewoźnikiem, kusząc nowych pasażerów nowoczesnym, choć używanym taborem i zaskakująco tanimi biletami na przejazd. Podróż w klasie Economy Promo będzie możliwa już za 99 koron czeskich, czyli niecałe 18 zł. Bilety na klasę Economy będą sprzedawane od 119 CZK (21 zł), a na klasę Business od 349 koron (62 zł).

Leo Express musi zrezygnować z obsługi trasy do Żyliny i Koszyc

Zanim pociągi Talgo w barwach Leo Express wyjadą na trasę Praga – Bratysława, prywatny przewoźnik będzie zmuszony (przynajmniej na pewien czas) do rezygnacji z obsługi innej międzynarodowej trasy na Słowację. Dobiega końca przebudowa ważnego węzła kolejowego w Żylinie na północy Słowacji, która jest jednocześnie zwieńczeniem trwającej ponad dwie dekady modernizacją magistrali Bratysława – Żylina. Ostatnim etapem prac infrastrukturalnych w Żylinie będzie zmiana systemu zasilania z obecnych 3 kV prądu stałego na 25 kV prądu przemiennego. Zmiana systemu zasilania dla przewoźnika Leo Express będzie wiązała się z brakiem możliwości przejazdu przez Żylinę elektrycznymi zespołami trakcyjnymi FLIRT, które są przystosowane do pracy jedynie w systemie 3 kV.

Pociągi LE z Pragi przez Żylinę do Preszowa i Koszyc po raz ostatni pojadą 28 lutego 2026 roku. Dzień później jednosystemowe EZT FLIRT zostaną przekierowane do obsługi nowych relacji do Polski.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity z nowym rozkładem dla województwa pomorskiego

Pasażer

PKP Intercity z nowym rozkładem dla województwa pomorskiego

PKP Intercity 20 października 2025

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Kasper Fiszer 20 października 2025

Zobacz również:

Leo Express: Bilety na rozkład 2025/26 już w sprzedaży

Pasażer

Leo Express: Bilety na rozkład 2025/26 już w sprzedaży

Leo Express 08 października 2025

Renfe i Leo Express chcą szerzej wejść do Polski

Biznes

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity z nowym rozkładem dla województwa pomorskiego

Pasażer

PKP Intercity z nowym rozkładem dla województwa pomorskiego

PKP Intercity 20 października 2025

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Kasper Fiszer 20 października 2025

Zobacz również:

Leo Express: Bilety na rozkład 2025/26 już w sprzedaży

Pasażer

Leo Express: Bilety na rozkład 2025/26 już w sprzedaży

Leo Express 08 października 2025

Renfe i Leo Express chcą szerzej wejść do Polski

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij