Leo Express, prywatny czeski przewoźnik kolejowy zapowiada wprowadzenie nowych relacji międzynarodowych dla pociągów komercyjnych. Wiosną przyszłego roku operator uruchomi międzynarodowe pociągi z Pragi do Bratysławy, które będą obsługiwane sprowadzonymi niedawno z Hiszpanii do Czech, używanymi zestawami Talgo S6. Jednocześnie przewoźnik będzie zmuszony na pewien czas zawiesić międzynarodowe połączenia z Pragi przez Żylinę do Koszyc z powodu braku odpowiedniego taboru do dalszej obsługi tej relacji.
Począwszy od 30 kwietnia 2026 r. Leo Express uruchomi dwie pary pociągów ekspresowych w relacji Praga – Bratysława. Pociągi będą kursowały codziennie, wyjeżdżając z praskiego głównego dworca o godz. 6:25 i 14:23.
Z Pragi do Bratysławy przez Hodonín z pominięciem Brna
W przeciwieństwie do pociągów narodowego przewoźnika EuroCity Metropolitan, obsługujących na co dzień trasę Praga – Bratysława – Budapeszt, prywatny operator zaproponował alternatywne rozwiązanie, trasując swoje pociągi nieco okrężną drogą.
Pociągi LE pojadą przez Přerov i Hodonín, pomijając Brno, drugie największe miasto w Czechach. Na nowym połączeniu skorzystają mieszkańcy 23-tysięcznego Hodonina, miasta pozbawionego dotychczas bezpośrednich pociągów do stolicy Republiki Czeskiej. Ciekawostką jest to, że w rozkładzie jazdy nie przewidziano postojów handlowych na słowackiej stacji granicznej Kúty.
Podróż z Pragi do Bratysławy z postojami między innymi w Kolinie, Pardubicach, Ołomuńcu, Přerovie i Hodoninie będzie trwała 5 h 33 min, czyli aż o godzinę dłużej w porównaniu do pociągów EuroCity Metropolitan, jadącymi przez Brno. Poranny pociąg skończy bieg na dworcu głównym w Bratysławie, natomiast popołudniowy skład będzie miał wydłużoną relację do stacji Bratislava-Petržalka, położonej w największej dzielnicy mieszkaniowej Bratysławy po drugiej stronie Dunaju. W drogę powrotną poranny LE wyjedzie z Bratysławy już o godz. 4:05 (dworzec Petržalka) i o 4:30 z dworca głównego. Kurs popołudniowego pociągu ze stacji Bratislava hlavná stanica zaplanowano na godz. 13.30. Choć czas przejazdu do Pragi dla obu pociągów będzie identyczny i wyniesie 5 h i 25 minut, to w drodze powrotnej wystąpią różnice w postojach handlowych na poszczególnych stacjach pośrednich. Poranny pociąg nie zatrzyma się w Hulínie i Přerovie, natomiast popołudniowy skład nie będzie zabierał pasażerów z Otrokovic.
Podróż składem Talgo już od 18 zł
Nowe połączenie Praga – Bratysława ma być obsługiwane pociągami Talgo, co będzie zupełną nowością na czeskiej i słowackiej sieci kolejowej. Leo Express podpisał 10-letnią umowę ze spółką zależną Renfe Alquiler de Material Ferroviario SME na leasing
trzech używanych zestawów Talgo VI, wycofanych z eksploatacji w Hiszpanii przez koleje Renfe. Pierwszy zestaw przybył do Czech w sierpniu 2025 roku i aktualnie poddawany jest jazdom testowym. Do prowadzenia 13-wagonowych zestawów Talgo VI o prędkości konstrukcyjnej 200 km/h z techniką wychylnego pudła posłużą wielosystemowe lokomotywy Siemens Vectron.
Leo Express na trasie Praga – Bratysława chce konkurować z narodowym przewoźnikiem, kusząc nowych pasażerów nowoczesnym, choć używanym taborem i zaskakująco tanimi biletami na przejazd. Podróż w klasie Economy Promo będzie możliwa już za 99 koron czeskich, czyli niecałe 18 zł. Bilety na klasę Economy będą sprzedawane od 119 CZK (21 zł), a na klasę Business od 349 koron (62 zł).
Leo Express musi zrezygnować z obsługi trasy do Żyliny i Koszyc
Zanim pociągi Talgo w barwach Leo Express wyjadą na trasę Praga – Bratysława, prywatny przewoźnik będzie zmuszony (przynajmniej na pewien czas) do rezygnacji z obsługi innej międzynarodowej trasy na Słowację. Dobiega końca przebudowa ważnego węzła kolejowego w Żylinie na północy Słowacji, która jest jednocześnie zwieńczeniem trwającej ponad dwie dekady modernizacją magistrali Bratysława – Żylina. Ostatnim etapem prac infrastrukturalnych w Żylinie będzie zmiana systemu zasilania z obecnych 3 kV prądu stałego na 25 kV prądu przemiennego. Zmiana systemu zasilania dla przewoźnika Leo Express będzie wiązała się z brakiem możliwości przejazdu przez Żylinę elektrycznymi zespołami trakcyjnymi FLIRT, które są przystosowane do pracy jedynie w systemie 3 kV.
Pociągi LE z Pragi przez Żylinę do Preszowa i Koszyc po raz ostatni pojadą 28 lutego 2026 roku. Dzień później jednosystemowe EZT FLIRT zostaną przekierowane do obsługi
nowych relacji do Polski.